Att namnge ett företag eller en produkt kräver listiga tankar och mycket efterforskning. Namnstrategi, eller naming som det kallas, skapar en tydligare position för ditt varumärke och hjälper dig att driva ditt företag framåt. Hur går det till och vem kan ha nytta av naming med hjälp av namnstrateger? varumärkesstrategi.se/naming kan berätta mer om naming och andra varumärkesstrategier.
För att lyckas med sitt varumärke är företagsnamnet en avgörande detalj i ett konkurrenskraftigt samhälle. Det gäller för dig som företagare att synas och sticka ut från mängden, gärna redan från början, för att lyckas på just din aktuella marknad.
Att hitta det perfekta namnet för din verksamhet är en process i flera steg. Det finns flera företag som gjort naming till sin expertis, där de hjälper dig från start till mål att få ett slagkraftigt namn som ger lönsamhet på marknaden.
Alla företag som jobbar med naming har olika processer för hur de tar fram ditt unika företags- eller produktnamn. Vad som är gemensamt för alla är att det inte sker över en natt och att det första steget i regel är att definiera företaget och dess behov. Bakom namnet ligger sedan många dagars, ibland veckors, jobb av research och utformning av det nya namnet. Processen att namnge ett företag innefattar även juridiska delar och därför kan det vara en klar fördel att ta hjälp av ett proffs.
Oavsett om du redan har ett företag och funderar på att byta namn för att ta en ny vändning på marknaden eller om du är på väg att starta ett helt nytt kan du använda dig av företag som förmedlar naming. Om ditt företaget är stort eller litet spelar ingen roll, namnet för ditt varumärke spelar minst lika stor roll för din framgång ändå.
För dig med en mindre verksamhet finns speciellt framtagna paket för just det, vilket är perfekt för dig som precis dragit igång något men inte har budgeten eller tiden för en dyr och ganska långdragen process. Du vill komma igång med ditt företag så snart som möjligt och då behövs ett bra namn redan från start.
När hela processen är färdig har ett gäng olika namn presenterats, där du som kund sedan valt ut det som passar bäst. Du som företagare kan fokusera på ditt jobb och andra viktiga delar inför starten av din verksamhet medans någon annan ser till att ditt varumärke stärks.
Du får det bästa möjliga namnet som bygger på din företagsvision, fungerar bland marknadens konkurrenter och som håller över tid.