Enkla vägar för marknadsföring i Täby

De som säljer via E-handel har i stort sett hela Sverige som kundbas. Det spelar ingen roll om företaget är beläget i Malmö eller Kiruna. Man säljer till kunder över hela Sverige. När det kommer till mindre tjänsteföretag blir kundunderlaget betydligt mer lokalt. Detta åtminstone om man ser på branscher som städning, uteservering och underhållning.

Som företag måste man först undersöka var man har sina kunder och därefter skapa en marknadsföringsplan utifrån hur man ska nå de nya kunderna. Men det ena behöver inte utesluta det andra. Det visar följande exempel gällande hur ett städföretag i Täby kan välja att marknadsföra sina tjänster.

  • Direktreklam

Direktreklam är en mycket effektiv marknadsföringsväg när det handlar om lokal marknadsföring. I en studie av Post Nord (från 2016) visade det sig att ca 50% av alla som får direktreklam anser att det är en del eller mycket ”intressant”. Man tar alltså emot reklamen och läser den till stor del. Det var närmare 90% som ansåg att man köpt något i en lokal butik tack vara direktreklamen.

Även om ett städföretag kan åka till andra delar av Stockholm och utföra städning så kan man alltså nå många nya kunder genom riktad direktreklam i sitt närområde.

  • Webbplats

Behöver ett lokalt företag verkligen synas på internet? Svaret är otvivelaktigt ja. Både befintliga kunder och eventuella nya kunder kommer att gå in på hemsidan för att få svar på allt från prisnivåer till kontaktuppgifter. Idag är det så självklart att synas på internet att kunder till och med kan bli misstänksamma om företaget inte syns på nätet.

  • Täby allehanda

Täby Allehanda är en webbaserad tidning om vad som händer i Täby. Till skillnad mot de större tidningarna som DN och SvD så riktar sig denna tidning enbart mot täbyborna. Med reklam här skapas en mer riktad marknadsföring än om man valt att ha reklam i de större och bredare tidningarna.

  • Lappar?

I Täbycentrum finns flera informationstavlor där man kan sätta upp reklam för städning. Här finns ofta namn och nummer till personer som kan utföra olika slags städarbeten. Som företag bör man däremot avväga om det är en passande marknadsföringsväg. Företag som syns där brukar vara de med mycket låga priser och som inte hittar sina kunder via andra vägar. Det kan vara en bra väg att gå -eller inte alls en passande väg. Allt beror på hur man vill uppfattas kunderna.

  • Adwords

Adwords är Googles annonsnätverk och man betalar per klick som genomförs på de annonser som skapas. Hur mycket det kostar beror helt på vilka ord man vill synas på. Exempelvis är det relativt dyrt att köpa klick på ”hemstädning Stockholm”. Det finns många företag som konkurrerar på denna sökfras vilket därmed trycker upp priset. Men smalnar man av sökningen till ”Städning Täby” blir det färre konkurrenter och därmed lägre pris. Jobbar man med Adwords bör man alltså testa sig fram på olika ordkombinationer för att se vilka som konverterar bäst och vad det är värt att annonsera på.

16 feb 2017

Välkommen!

Denna  webbplats behandlar ämnen som främst är relaterade till Rollups men även andra ämnen som har anknytning till reklam och marknadsföring.