Tidningar som erbjuder lokal marknadsföring mot Stockholmsområdet

Som företagare kan det vara svårt att nå ut med sin marknadsföring till rätt målgrupp. Ofta läggs fokus på att nå ”så många som möjligt” när det egentligen är viktigare att nå ”rätt personer”. Det finns ett par lokala tidningar som kan användas för målinriktad marknadsföring i Stockholm. I detta exempel presenteras hur ett företag i Årsta kan marknadsföra sina tjänster gällande badrumsrenovering i detta område. Men det kan självklart appliceras på liknande företag och i andra delar av Stockholm.

StockholmDirekt – StockholmDirekt är en samlingspunkt för lokala tidningar runt om i Stockholm. Här finns exempelvis Tidningen Årsta / Enskede där nyheter från dessa två områden presenteras samt lokala annonser visas. På nätet går det att läsa nyheterna direkt eller via en webbapplikation som möjliggör att tidningen läses på ”traditionellt sätt”.

Tidningen är gratis och delas ut till samtliga hushåll i Årsta, Enskede och Vantör. Den brukar även finnas tillgänglig i tidningsställ på offentliga platser. Tidningen finansieras delvis av annonsörer vilka då har stark lokal anknytning.

Så kan tidningen hjälpa företaget:

De flesta som vill genomföra en badrumsrenovering börjar med att ta in offert från flera olika företag. Det bör vara en självklarhet då prisnivåerna varierar kraftigt. Man börjar därmed med att kontakta de företa man känner till eller stöter på.

Ett företag som jobbar med badrumsrenoveringar i Årsta kan därmed få en tydlig fördel genom att synas i StockholmDirekt. Marknadsföringen handlar om att bygga varumärke och bli ett av de företag som kontaktas av kunden. Till skillnad mot butiker, frisörer och andra företag så slåss man inte i första hand om själva kunden – utan om att få ge en offert. Kunden söker efter flera företag att få offertförfrågan från och då skapar marknadsföringen en stor fördel. Detta inte minst eftersom det är en tydlig riktad marknadsföring just mot Årsta.

Mitti.se – Mitti har liknande upplägg som StockholmDirekt. Detta med lokala nyheter mot exempelvis Årsta, Tyresö osv. Den totala upplagan är ca 900 000 men innehållet varierar alltså beroende på vilken del av Stockholm man vänder sig mot. Enligt dem själva är det Stockholms ” i särklass största och mest lästa tidning”.

Så kan tidningen hjälpa företaget:

Ett företag som erbjuder badrumsrenovering i Årsta kan mycket väl välja annonsera till områden i närheten. Behöver hantverkarna åka någon enstaka mil gör detta ingen större skillnad med tanke på hur stora projekten är. Mitti.se möter detta behov genom att erbjuda en räknesnurra där man kan räkna ut sitt pris för annonsering beroende på räckvidd på annonsen. Det går exempelvis att klicka i att den ska synas i Täby, Hammarby eller Tensta (Enbart exempel). Därefter väljs hur stor annons ska visas. Allt från helsida till mindre ”pluggar”.

Med en liten annons (1/12 sida) skulle företaget kunna göra reklam för badrumsrenovering i Vallentuna för ca 2000 kr för en upplaga. Det handlar då om en upplaga på ca 13500 exemplar. Liknande beräkningar kan göras för marknadsföring i andra delar av Stockholm.

10 jan 2018

Välkommen!

Denna  webbplats behandlar ämnen som främst är relaterade till Rollups men även andra ämnen som har anknytning till reklam och marknadsföring.