Så gör du bättre visitkort

Du får bara en chans att göra ett första intryck. Det gäller även när det kommer till marknadsföring och visitkort. Vad vill du förmedla med ditt visitkort och hur når du dit? Till stor del gäller det att tänka till hur man utformar visitkortet och vilken information som finns med på det.

Ska du ha med ett fotografi?

Ett foto skapar en personligare stil. Det kan vara en bild på dig själv vilket gör det lättare för kunder att koppla ihop dig med ett specifikt företag. Men en bild kan även förtydliga vilket företag det handlar om. Vad säger egentligen ”Maggys Pizzeria” i Stockholm? Många vet inte ens vad den lokala pizzerian heter. Men med en bild som kännetecknar pizzerian kommer man snabbare förstå vilket företag det är som har sin information på visitkortet.

Mycket information – du har två sidor

Av någon anledning har visitkort historiskt sett enbart använts för att förmedla information på ena sidan. Det kan eventuellt komma från att det inte var speciellt många kontaktvägar tidigare. Men med mail, hemsida, social media m.m. skapas nya behov. Här kan alltså man få plats med fler kontaktuppgifter.

Men baksidan kan även användas för att visa upp produkter från sortimentet tillsammans med en slogan. Varför inte lyfta upp plats och produkt med ”Största utbudet av frimärken i Stockholm”.

Våga sälj

Visitkort används primärt för att ge ut kontaktuppgifter. Men våga använda kontaktytan även som reklamväg. Kanske kan det finnas en rabattkod eller ett specialerbjudande på kortet. Det kan vara den avgörande faktorn till att en kund verkligen hör av sig.

Ett annat alternativ är att lyfta fram varför just detta företag ska anlitas. Med en kort förklaring på visitkortet visas det varför just detta städföretag i Stockholm ska anlitas för städningen framför alla andra.

Olika visitkort för olika tillfällen

Om ditt företag enbart säljer en enda produkt eller tjänst räcker det säkert med ett enda visitkort. Men hur många gör det? Om ännu en gång pizzerian tas som exempel kan visitkort utföras för flera tjänster. Ett visitkort finns på pizzerian för att locka kunder i Stockholm att söka sig dit. Andra används mot företag som söker cateringlösningar.

Satsa på kvalité

Nej, det behöver inte vara extremt bra kvalité men välj bort de allra billigaste. De går sönder lättare och skapar inte samma känsla som de lite i bättre kvalité. Men allt beror självklart på vad man säljer. Är du återförsäljare för BMW kan knappast halvtrasiga visitkort användas när kontaktuppgifter efterfrågas av en kund.

 

 

28 Mar 2019

Välkommen!

Denna  webbplats behandlar ämnen som främst är relaterade till Rollups men även andra ämnen som har anknytning till reklam och marknadsföring.