Rätt skylt kan betyda mycket för ditt företag

Utseendet spelar roll. Ansiktet utåt sätter tonen och skapar ett intresse. Eller väcker fel sorts känslor. Därför är det av största vikt att tänka på hur du skyltar för ditt företag. Med rätt sorts skylt får du inte bara kunder, utan rätt sorts kunder. Rätt sorts kunder betyder framgång och pengar.

Många som inte har erfarenhet av att arbeta med varumärken, logotyper och presentation undervärderar dess värde. Att ha en bra logga och en bra företagsskylt är en fantastisk möjlighet att få säga det man vill till omvärlden. I dag vet vi att människor styrs av sitt första intryck. Det går på en sekund att bilda sig en uppfattning. Däremot tar det längre tid att ändra en uppfattning när man väl har fått den.

För dig som funderar på hur din företagsskylt ska se ut betyder det att du har en stor chans att få ut något bra av din skylt. Om du bryr dig om att göra den bra. Om du däremot slarvar bort skyltens möjlighet riskerar du att sända ut fel signaler och kan få jobba hårdare för att få med dig potentiella kunder efter det misstaget.

Låt skylten sköta snacket

Skyltar för företag är kommunikation. En bra skylt är bra kommunikation. Många gör misstaget att tro att en skylt mest är information. En bra skylt ska förstås svara på praktiska frågor som kunden har. Till exempel - är det här företaget ligger? En stor pampig skylt signalerar att det är ett stort företag, medan en mindre diskret skylt är toppen för till exempel en psykolog som driver egen mottagning och vill ge kunden garantier om diskretion och trygghet.

Men en företagsskylt kan vara så mycket mer. Färger och former talar tydliga symbolspråk. Skylten ska hjälpa kunden att hitta dig. Den ska förklara för kunden att “här är du välkommen” och “här finns något som du är intresserad av”.  
Som exempel kan du tänka dig olika sorters gym för träningsintresserade. Om du har ett gym som riktar sig till kvinnor är det klokt att fundera över vilka typsnitt, vilket formspråk och vilka färger som kan få dina blivande kunder att förstå att just de är potentiella kunder? Om du istället riktar dig till elitidrottande män bör du fundera över hur skylten kan signalera det? Och har du ett könsneutralt gym för både kvinnor och män i olika åldrar är det bra att visa det med hjälp av skylten. Skylten sätter stämningen och alla kunder vill trivas och passa in, så hjälp dem att hitta rätt. Svårare än så är inte grunden bakom att skapa en bra skylt!

Har du råd att inte synas?

En del företagare kan tveka inför att lägga tid och pengar på att skapa en bra skylt. Men i dagens hårda konkurrens kan du ställa dig en motfråga - har du råd att inte ha en bra skylt? Det är en viktig fråga i många branscher.

Det finns bra skylttillverkare som hjälper dig som företagare att ta fram en vettig skylt som säger det som behöver sägas. Skylten ska vara begriplig och lockande. Det är alltså både information och kommunikation det handlar om. När du sedan har kontakt med kunder under en längre tid får skylten en djupare innebörd. Den signalerar vad ditt företag står för, den blir symbolen som kopplas till företagets värden och resultat. Då har den verkligen blivit ett ansikte utåt. Då handlar skylten också om relation till kunder som du redan har. Information, kommunikation och relation - allt kan sammanfattas i en och samma skylt.

 

20 dec 2016

Välkommen!

Denna  webbplats behandlar ämnen som främst är relaterade till Rollups men även andra ämnen som har anknytning till reklam och marknadsföring.